#خبرنامه

#Neuro_news 

🟢آلزایمر و آهن: امید به کشف درمان های جدید؟

🔰شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد آهن موجود در مغز ممکن است در بیماری آلزایمر نقش داشته باشد. یک پروب تصویربرداری جدید برای اولین بار نشان داده است که در همان مناطقی از مغز که پلاک های بتا آمیلوئید آلزایمر رسوب می کنند، افزایش ردوکس آهن نیز وجود دارد، به این معنی که آهن در این نواحی واکنش پذیرتر است. اکسیژن. این پروب می تواند جزئیات بیشتری در مورد علل آلزایمر ارائه دهد و به جستجوی داروهای جدید برای درمان آن کمک کند.

🔰تیمی از دانشگاه Texas در Austin و دانشگاه Illinois در Urbana-Champaign  مطالعه‌ای را در مورد تکنیک جدید تصویربرداری و یافته‌های آن در Science Advances منتشر کردند. Yi Lu، نویسنده مسئول و استاد شیمی در دانشگاه UT Austin گفت: «ارتباط بین ردوکس آهن و بیماری آلزایمر یک جعبه سیاه بوده است. هیجان‌انگیزترین بخش برای من این است که ما اکنون راهی برای تابش نور به این جعبه سیاه داریم تا بتوانیم کل این فرآیند را با جزئیات بیشتری درک کنیم.»

 

🔰حدود یک دهه پیش، دانشمندان فروپتوز را کشف کردند؛ فرآیندی در بدن که وابسته به سطوح بالای آهن است، منجر به مرگ سلولی می‌شود و نقش کلیدی در بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی، مانند آلزایمر دارد. دانشمندان با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی در بیماران زنده دچار آلزایمر دریافته اند که این بیماران تمایل به افزایش سطح آهن در مغز دارند، اگرچه این روش بین اشکال مختلف آهن تفاوتی قائل نمی شود. این یافته ها با هم نشان می دهد که آهن ممکن است در تخریب سلول های مغز در بیماران آلزایمر نقش داشته باشد.

 

🔰در مطالعه جدید، محققان حسگرهای فلورسنت مبتنی بر DNA را توسعه دادند که می‌تواند دو شکل مختلف آهن (Fe2+ و Fe3+) را به طور همزمان در کشت‌های سلولی و در برش‌های مغز موش‌هایی که از نظر ژنتیکی برای تقلید از آلزایمر اصلاح شده‌اند، شناسایی کند. این اولین تکنیک تصویربرداری است که می‌تواند به طور همزمان هر دو شکل آهن را در سلول‌ها و بافت‌ها تشخیص دهد و در عین حال کمیت و توزیع فضایی آنها را نیز نشان دهد. این توانایی می تواند به آنها کمک کند تا بهتر درک کنند که چرا افزایش نسبت Fe3+  بهFe2+  در محل پلاک های آمیلوئید بتا دیده می شود و اینکه آیا افزایش ردوکس آهن در تشکیل پلاک ها نقش دارد یا خیر.

 

🔰سوال کلیدی دیگر این است که آیا ردوکس آهن مستقیماً در مرگ سلولی در آلزایمر نقش دارد یا صرفاً یک محصول جانبی است. محققان قصد دارند این سوال را در موش های مبتلا به آلزایمر بررسی کنند. اگر تحقیقات بیشتر مشخص کند که آهن و تغییرات ردوکس آن واقعاً باعث مرگ سلولی در بیماران آلزایمر می شود، این اطلاعات می تواند یک استراتژی جدید بالقوه برای توسعه دارو ارائه دهد. به عبارت دیگر، شاید دارویی که نسبت Fe3+  به Fe2+  را تغییر دهد بتواند به محافظت از سلول‌های مغز کمک کند. 

 

گردآورنده: دکتر سارا حاتمی

ادیت علمی: دکتر فرزان فهیم

 

📚 منبع خبر: 

https://neurosciencenews.com/alzheimers-iron-23057/

 

📖خبرنامه Neuro News مرجع اخبار داغ حوزه نوروساینس، نورولوژی و نوروسرجری در کانال انجمن علمی جراحی مغز و اعصاب.

با ما همراه باشید

🆔https://t.me/Neurosurgery_association

🆔Linkedin

🆔https://neurosurgeryinfo.ir