#خبرنامه

#Neuro_News

جراحی آندوسکوپیک ستون فقرات می تواند برای شرایط مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. 

"اما برای بیمارانی که برآمدگی دیسک دارند - به ویژه بیرون زدگی دیسک(Disk protrusions)- به خصوص برامدگی دیسک داخل فورامن ستون فقرات(Foraminal disk protrusion) و برامدگی دیسک خارج فورامن(Extraforaminal disk protrusion)- که اپروچ استاندارد جراحان، برداشتن بیشتر ساختارهای استخوانی حمایت کننده است، بسیار مفید است. رویکرد کم تهاجمی آندوسکوپیک منجر به تغییرات بیومکانیکال دائمی کمتری پس از جراحی انتخابی ستون فقرات می شود."

 

اگرچه جراحی آندوسکوپیک ستون فقرات برای اولین بار چندین دهه پیش انجام شد، اما به دلیل نوآوری های اخیر در ابزارهای آندوسکوپی، توجه فزاینده ای را به خود جلب کرده است. واضح‌ترین مزیت بالقوه آندوسکوپی آسیب جانبی کمتر به بافت‌های اطراف ستون فقرات است و این به طور کلی به معنای دوره نقاهت کوتاه‌تر است.

 

همچنین بیماران به طور بالقوه به داروهای مسکن کمتری نیاز دارند و می‌توانند سریع‌تر به فعالیت‌های خود بازگردند. 

او خاطرنشان می کند که کلینیک مایو از توصیه های استاندارد برای بهبودی پیروی می کند زیرا خطر فتق مکرر دیسک برای بیمارانی که به روش آندوسکوپی و به صورت تهاجمی تر درمان می شوند مشابه است. 

 

دکتر پیریس می‌گوید: " این روش اگرچه برای هر گروه سنی مفید است، ولی جراحی آندوسکوپی ستون فقرات در نهایت ممکن است مزایای خاصی برای افراد مسن‌تر داشته باشد. با گذشت زمان، از آنجایی که می‌توانیم تعداد بیشتری از این روش‌ها را بدون بیهوشی عمومی انجام دهیم، می‌توانیم از برخی از اثرات بد بیهوشی بر جمعیت مسن و همچنین ایجاد بافت اسکار کمتر جلوگیری کنیم. ما انتظار داریم که کاربردهای بیشتری از آندوسکوپی وجود داشته باشد که ممکن است برخی از بیماران را از فیوژن ستون فقرات در امان نگه دارد."

 

✍️نویسنده: محبوبه تجویدی

ادیت علمی: دکتر فرزان فهیم

 

منبع خبر: mayoclinic 

 

🆔https://t.me/Neurosurgery_association

🆔LinkedIn 

🆔https://neuro-surgery.info